Jesień zaczęła się na dobre, więc do zimy zostało tak naprawdę niewiele czasu. To już ostatnie dni, kiedy można się przejechać motocyklem. Gdy nadejdzie znaczne ochłodzenie, wielu kierowców jednośladów parkuje swoje ukochane maszyny i czekają, aż nadejdzie upragniona wiosna. Zima potrafi być naprawdę sroga, szczególnie w naszym kraju, więc należy odpowiednio zadbać o motocykl w tym czasie.

1 – GDZIE TRZYMASZ MOTOCYKL?

Nie każdy ma możliwość trzymania jednośladu w garażu, ale jak już ktoś nim dysponuje, nie powinien szukać innego miejsca na jego przechowywanie poza sezonem. W garażu jest ciepło i bezpiecznie. Ważne jednak jest, aby był przede wszystkim szczelny. Dlaczego? Żeby nie dostała się żadna wilgoć! Nie zawsze ta druga kwestia jest gwarantowana, więc czy tak czy siak powinno się przykryć motocykl pokrowcem ochronnym. Nie tylko go uchroni przed wilgocią, ale też przed kurzem i innymi zabrudzeniami (które mogą dodatkowo zetrzeć lakier).

A co, jeśli maszyna będzie stała na zewnątrz? Niech będzie przykryty dwoma pokrowcami – jeden pod motocyklem, drugi na nim. Ten pod nim będzie go chronił przed wilgocią dochodzącą z ziemi, a ten na nim – przed całą resztą. Nie zapominamy również wtedy o blokadzie przeciw złodziejom oraz o tym, żeby postawić go w miejscu, gdzie nie będzie przeszkadzał.

2 – ZADBAJ O OPONY

Podczas zimowania motocykla nie powinno się zapomnieć o jego oponach. Będąc w kilkumiesięcznym bezruchu mogą się bardzo zniekształcić i stracić przez to  przyczepność. Najlepszą metodą w takim wypadku będą specjalne stojaki, na których motocykl stoi. Nie dotyka wtedy ziemi, więc opony wydają się być bezpieczne. Nie wszystkie modele jednośladów mają możliwość ich montażu, dlatego są rozwiązania alternatywne, takie jak stojak albo podstawka centralna. Gdy się nie ma żadnej z tych rzeczy, pozostaje tylko odwiedzanie maszyny co jakiś czas i przestawianie jej.

3 – DAJ ODPOCZĄĆ AKUMULATOROWI

Rozwiązań na akumulator jest wiele, ale najlepiej jest go po prostu wyjąć i zabrać do ciepłego pomieszczenia. Oczywiście przed tym należy go naładować – jeśli ma się ładowarkę, można to zrobić wszędzie, gdzie ma się wolne gniazdko.

4 – WYMIEŃ OLEJ

Zrobić to przed czy po sezonie? Odpowiedź jest jedna – po sezonie. Ma się wtedy czas i okazję to oczyszczenia zbiornika. Oszczędzi się wtedy czasu i pieniędzy na wizytę do mechanika na wiosnę.

5 – PALIWO

Posiadacze metalowych i aluminiowych baków powinni zalać je paliwem aż po sam korek. Puste na pewno zardzewieją, więc paliwo je przed tym uchroni. Plastikowe natomiast można pozostawić puste na całą zimę.

 

Zima to też dobra okazja, żeby zrobić większy przegląd. Warto obejrzeć motocykl z każdej strony, dotrzeć do każdego zakamarka i dokładnie go przeczyścić. Oprócz środków do czyszczenia, dobrze jest też użyć tych do konserwacji – zwłaszcza w przypadku elementów metalowych. Po myciu motocykl musi być w stu procentach wysuszony.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *