Olej dla maszyny jest tym, czym woda dla nas, ludzi. Bez niego nie będzie dobrze funkcjonować, czy mówiąc bardziej dobitnie – w ogóle nie będzie działać. Dlatego jest on równie ważny, co benzyna. Za wprowadzanie oleju w miejsca, do którego jest przeznaczony odpowiedzialna jest pompa oleju. Jak ona dokładnie działa?

Pompa oleju działa na zasadzie – zgodnie z nazwą – pompowania. Wytłacza olej wyporowo za pomocą ciśnienia, które wytwarza w układzie olejowym. Najczęściej używane pompy oleju w silnikach tłokowych to pompy zębate. Występują w dwóch wersjach – zazębieniu zewnętrznym oraz zazębieniu wewnętrznym.

POMPY OLEJU O ZAZĘBIENIU WEWNĘTRZNYM

Są one wykorzystywane głównie w samochodach ciężarowych. Charakteryzują się też większymi kosztami niż pompy o zazębieniu zewnętrznym. Nie dość, że ich wykonanie jest proste, to jeszcze niezwykle wydajne – są w stanie pracować od 500 do nawet 4000 obr/min.

Wykonane są z wysokiej jakości stali węglowej i muszą być usytuowane w miejscu jak najbliższym lustra oleju. Transportują olej w przestrzeniach między zębami, które są dodatkowo podzielone ścianami bocznymi. Odległość między zębami, a ścianami musi być bardzo dokładna, żeby cała konstrukcja funkcjonowała z jak najwyższą precyzją.

POMPY OLEJU O ZAZĘBIENIU ZEWNĘTRZNYM

Olej w pompie o zazębieniu zewnętrznym jest wessany do sprężonego otworu (utworzonego poprzez obracanie kół zębatych oraz kanału ssącego), a następnie do kolejnych elementów układu ssącego. Są nimi otwory znajdujące się w układzie silnika, głowice, wał karbowy, łożyska i popychacze zaworów.

Aby pompa pracowała prawidłowo, musi się w niej znajdować specjalny luz, który jest wbudowany między kołami zębatymi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *