Pojawienie się niespodziewanej przeszkody na drodze to spore zagrożenie dla wszystkich uczestników ruchu. W takich sytuacjach instynkty biorą górę, wciskamy pedał hamulca z całej siły zapieramy się w łokciach, a adrenalina zaczyna szybko krążyć w żyłach. Uniknięcie kolizji powoduje, że przysłowiowy kamień spada nam z serca i po kilku głębszych wdechach możemy bezpiecznie oddalić się od miejsca potencjalnego wypadku. Skoro jest to tak ważny układ dla naszego życia postanowiłem poświęcić chwilę na omówienie systemu hamulców samochodowych.

Wraz z rozwojem motoryzacji pojazdy osobowe zaczęły poruszać się z coraz większą prędkością, a ciężarówki mogły przewozić cięższe ładunki. Wraz z tymi zmianami ramie w ramię, musiał iść technologiczny skok w sposobie zatrzymywania pędzących pojazdów. Jedną z ważniejszych dat w tym wypadku był rok 1895 kiedy to Niemiec Hugo Mayer opatentował hamulce hydrauliczne. Jego nowatorski pomysł miał wyprzeć stare i coraz mniej skuteczne mechanizmy.

Działanie hamulca hydraulicznego polega na zastosowaniu płyny do regulowania nacisku na element hamujący. Układ składa się ze specjalnej pompy, przewodu ciśnieniowego oraz cylindrów roboczych przy kołach. Ten system umożliwił równomierne rozłożenie siły hamulców na każdą z opono bez potrzeby regulacji, która w nagłych sytuacjach była raczej niewykonalna. Najprostsze rozwiązania takiego układu zakładają występowanie dwóch cylindrów hydraulicznych połączonych przewodem. Jeden z nich ma pełnić rolę pompy. Przetaczanie podczas hamowania powoduje wypychanie tłoka, który następnie doprowadza do dociśnięcia elementów ciernych takich jak tarcza hamulcowa lub bęben hamulcowy.

Ze względów technicznych układ hamulcowy w samochodach dzielimy na dwie kategorie: podstawowy inaczej zwany roboczym i dodatkowy nazywany również awaryjnym. Podstawowy uruchamiany jest w momencie kiedy kierujący pojazdem nadeptuje na pedał hamulca. Awaryjny służy przede wszystkim do zabezpieczenia samochodu przed zjechaniem z powierzchni o większym nachyleniu. W przypadku kiedy dojdzie do awarii podstawowego układy hamulcowego można użyć ręcznego hamulca do wytracenia prędkości.

Współcześnie na rynku dominują hamulce hydrauliczne tarczowe, szczególnie jeżeli bierzemy pod uwagę samochody osobowe. Nie jest to jednak jedyne rozwiązanie jakie jest używane w pojazdach. Pneumatyczny układ hamulcowy często spotykany np. w przyczepach samochodów ciężarowych działa na odrobinę innej zasadzie. Podczas jazdy w układzie utrzymywane jest wysokie ciśnienie, które zwalnia blokady na kołach. W przypadku kiedy ciśnienie spadnie hamulec zaczyna ponownie działać. Odpowiedni poziom ciśnienia w układzie ma zapewnić specjalna sprężarka. Najbardziej problematyczną usterką tego układu jest wyciek płynu, który skutkuje zablokowaniem kół i brakiem możliwości kontynuowania podróży. Jeszcze prostszym rozwiązaniem jest hamulec najazdowy stosowany przy większości prostych przyczep samochodowych. W tym układzie tak naprawdę brakuje jakiegokolwiek czynnego mechanizmu. W momencie hamowania przyczepa naciska na pojazd, do którego jest przyczepiona i wytraca prędkość poprzez niego.

Te kilka rozwiązań to przykłady najczęściej spotykane na naszych drogą. Zdarzają się bardziej skomplikowane układy zwłaszcza kiedy mówimy o wyspecjalizowanych maszynach do przewożenia transportach ponad przeciętnej masie i ciężarze.

 

Artykuł powstał przy współpracy z firmą Autolawety-poznan, specjalizującą się w wynajmie, sprzedaży i holowaniu aut.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *