Wiele osób z zachwytem ogląda się za zabytkowymi autami, które mija na ulicy. Często jednak nie zdają sobie sprawy, jak trudne może być dobre zadbanie o takie stare, piękne auto. To hobby nie należy również do tanich. Nie zawsze w tej kwestii można liczyć na mechaników, którzy raczej pracują na współczesnych autach. Dlatego sami musimy starać się pogłębiać swoją wiedzę, bo w dużej mierze od niej będzie zależał stan w jakim będzie nasz samochód.

Właściciele zabytkowych aut z pewnością nie korzystają z nich na co dzień. Nie oznacza to, że są zwolnieni z regularnego dbania o nie. Rzadsze używanie auta nie wpływa na jego eksploatację oraz obniżenie kosztów – niektóre części zużywają się szybciej podczas długiego stania. Oczywiście, w takiej sytuacji możemy zaoszczędzić na tankowaniu. W sporadycznie jeżdżących autach szybko zużywa się olej silnikowy oraz opony, które tracą swoją sztywność. Regularne serwisowanie może być kluczowe dla zachowania dobrej jakości zabytkowych samochodów. Kiedy wiemy, że przez dłuży czas nie będziemy korzystać z naszego auta powinniśmy go wcześniej dokładnie umyć i nawoskować. Woskowanie jest ważne przede wszystkim dla ochrony karoserii i lakieru. Nie czyśćmy zabytkowych aut preparatami przeznaczonymi dla tych produkowanych współcześnie. Mogą być one bardzo szkodliwe. Zwracajmy uwagę na pojawiającą się rdzę. Jeżeli nie zaczniemy jej likwidować od razu to będzie się ona przenosić na kolejne części, a zamiany będą już nieodwracalne.

Najlepiej, żebyśmy już dużo wcześniej gromadzili części przydatne do naszego modelu auta. Nie zostawiajmy tego na ostatnią chwilę, bo wtedy często możemy przepłacać (i to jeszcze za rzeczy nie warte swojej ceny). I nie chodzi tylko o elementy spod maski, ale także te widoczne dla każdego przechodnia – lakier, czy tapicerkę. Najlepiej dowiedzieć się bezpośredni u producenta marki, czy istnieje możliwość domówienia części na zamówienie. Zabytkowe auto minimum w 75% powinno składać się z części oryginalnych – koniecznie musi być to silnik, zawieszenie oraz karoseria. W ostatnich latach Kodeks drogowy unormował w Polsce przepisy związane z poruszaniem się po drogach zabytkowych samochodów.

Warto jednak zapamiętać, że nie każde stare auto możemy nazywać autem zabytkowym. Konieczne jest spełnienie warunków określanych przez Międzynarodową Federację Pojazdów. Po pierwsze, musi mieć powyżej dwudziestu pięciu lat. Po drugie, nie powinno być produkowane od przynajmniej piętnastu lat. Federacja wprowadziła podział na pięć kategorii wiekowych aut:

  • I kategoria: samochody wyprodukowane przez 31 grudnia 1904 roku,
  • II kategoria: 1905-1918,
  • III kategoria: 1919-1930,
  • IV kategoria: 1930-1945,
  • V kategoria: 1945-1976.

Z pewnością posiadanie zabytkowego auta może przynieść właścicielowi wiele satysfakcji. Własnoręczne naprawy i dbanie o taki samochód nie musi być przykrym obowiązkiem, lecz dawać dużo radości. Wiele osób wciąż zachwyca ich nieprzemijalne piękno, dlatego postarajmy się, aby także kolejne pokolenia mogły podziwiać je na żywo, a nie jedynie na zdjęciach lub firmach. Ich właściciele często wspominają, że mają do czynienia z autami „z duszą”. Z drugiej strony całkiem miłym uczuciem jest zobaczenie swojego samochodu we współcześnie kręconym filmie.

 

Artykuł powstał przy współpracy z firmą Skupaut-grodzieniec.pl, która skupuje i złomuje auta osobowe i dostawcze.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *