Części zamienne

Oszczędzanie na wszystkim to nasza dewiza, w szczególności, kiedy koszty oryginału są dwa razy droższe od zamiennika. Każdy posiadacz samochodu niekiedy staje przed dylematem, które części się sprawdzą, nowe, używane, a może regenerowane. Powinniśmy odpowiednio przemyśleć i wyważyć plusy i minusy każdej opcji. W końcu każda złotówka się przyda, z drugiej strony nowa część może dłużej nam służyć. Komisja Europejska wprowadziła rozporządzenie 461/2010 dotyczące nazewnictwa poszczególnych rodzajów części motoryzacyjnych oraz określające, jakie części mogą nosić miano oryginalnych, a które nie. Zobrazować może przykład wkładu filtra powietrza do samochodów marki BMW:

– OE (Original Equipment) – jest to oryginalne wyposażenie samochodu w chwili sprzedaży, głownie są to części z logo BMW.

– OEM (Original Equipment Manufacturer) – to identyczna część, ale od niezależnego producenta. Można zauważyć, że części OE i OEM wykonane są z tych samych materiałów i na tej samej taśmie produkcyjnej, różnią się tylko logiem firmy oraz oczywiście ceną. A jeśli nie ma różnicy, to po co przepłacać.

– OEQ (Original Equipment Quality) – przez fachowców określana jako część „porównywalnej jakości” z oryginałem. Producentem jest firma, która może być dostawcą pierwszomontażowym, ale przy produkcji innego samochodu, np. dla Fiata.

– AM (Aftermarket) – w branży motoryzacyjnej definiowany jako zamiennik, produkowany w Chinach, Malezji, Indiach, Wietnamie itp. przez firmy nie będące dostawcami europejskich, koreańskich czy japońskich koncernów samochodowych.

Na pierwszy rzut oka wydaje się być skomplikowane, jednakże wystarczy zapamiętać, że między OE i OEM nie ma właściwie różnicy. Porównywalnej jakości są części OEG, które często są montowane do samochodów pogwarancyjnych. Natomiast należny uważać na zamienniki, ponieważ ich trwałość może pozostawiać wiele do życzenia. Na pewno są najtańszą opcją, ale ich zużycie może być nawet trzy razy szybsze niż produkowane przez znanych nam producentów.

Różnice w cenie niektórych części mogą dochodzić nawet do kilkuset procent, wynikają z zapotrzebowania na rynku. Im dany produkt jest częściej kupowany, tym producenci nakładają większą marżę. Najdroższe są oczywiście oryginalne części „na pierwszy montaż”, co stanowi klasyczny przypadek płacenia za logo firmy. Tańszą alternatywa są produkty oznaczone skrótem OEM. Nie oznacza to gorszej jakości towaru, ale mniejsze są koszty reklamy i produkcji opakowania, a także sprzedawane są w większych wolumenach.

Na rynku dostępne są również części „fabrycznie regenerowane”. Zużyte elementy, tzw. rdzenie skupuje się, następnie są oczyszczane i wykorzystywane do budowy nowych elementów. Po regeneracji powinny charakteryzować się podobną jakością co nowe i objęte gwarancją. Każdy właściciel samochodu doświadczył jakiś usterek i stał przed dylematem, z której opcji skorzystać. Przy eksploatacji mniejszych części, np. żarówki czy opony, możemy sobie pozwolić na nowe materiały, w przypadku elementów silnika i innych bardziej skomplikowanych podzespołów pojawia się problem. Najlepiej kupić nowe, ale nie każdy może sobie pozwolić na takie koszty. Zadbajmy o nasze bezpieczeństwo, dlatego przy eksploatacji komputera sterującego poduszkami powietrznymi, elementami pasów bezpieczeństwa, czujniki ABS i ESP lepiej postawić na nieużywane części. Przy innych uszkodzeniach najlepiej poradzić się zaufanego mechanika.

Autorem artykułu jest sklep piasty.com.pl, oferujący części zamienne do samochodów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *